dinsdag 22 april 2008

Optima vs Gotham

Laten we het toch nog maar eens over de verkiezingen in de States hebben. Hiernaast staat het kernwoord van Obama's campagne in Comic Sans, Times en Gotham. Deze laatste is het lettertype van zijn hele campagne. Brian Collins noemt dit "inspiring, not threatening". De New York Times bekeek deze Gotham al van dichtbij, maar wijdt nu ook een artikel aan Optima, de font van de McCain campagne.
Natuurlijk moet bij goeie communicatie het hele plaatje kloppen, maar hedentendage wordt communicatie soms geanalyseerd tot het bijna ridikuul is.
"What does Optima say about Senator McCain? Nothing. It probably says more about the designer than anything else. Who, except designers, would judge a candidate by the typeface?" Dat heeft Rudy VanderLans nu eens goed gezegd !

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik moest denken aan een citaat van typograaf Kurt Weidemann die ooit zei "typography is like air - you notice it only if it stinks". Hoe dan ook, dat lettertype van Obama klopt gewoon. Zoals zoveel in zijn campagne. En die kleine beetjes maken dan misschien weer wel een verschil(letje). Maar misschien niet zoveel verschil als Hillary die nu plots woorden als 'platbombarderen' in de mond begint te nemen ;-).