woensdag 30 april 2008

Artvertising


“Being good in business is the most fascinating kind of art,” verklaarde Andy Warhol ooit, die als een van de eersten art en business met elkaar wist te verzoenen. Takashi Murakami gaat op zijn expo in het Brooklyn Museum (NYC) nog een stapje verder: in het midden van de tentoonstelling staat er plots een shop van Vuitton.

Murakami ontwierp enkele exclusieve tassen voor Vuitton en die zijn daar te koop. Vanaf $ 650. Murakami wist van zichzelf zo'n straf merk te maken dat een fabriekje van 100 man aan de lopende band manga/sado-cute-kunstwerken onder zijn naam produceert die vanaf $ 100.000 verkocht worden. Vuitton vindt zijn fans een interessant doelpubliek en deed er nog een schepje bovenop door het doelpubliek on the spot hun producten aan te bieden. Kunst als medium zoals kranten of het internet, het is weer iets nieuws.
Het is opvallend hoe het succes van kunstenaars hoe langer hoe meer gemeten wordt aan de prijzen van hun werken en niet aan geslaagde tentoonstellingen of de intrensieke waarde van hun werk. Een herkenbare stijl en een duidelijke positionering helpen een kunstenaar al een eind op weg, een beetje PR en buzz doen de rest. Ik ben nu al benieuwd wanneer het eerste marketingbureau opduikt dat bemiddelt tussen artists en advertisers en daarnaast ook art-marketing aanbiedt. Ik gok op een bureau met als baseline "The Art of Marketing/ The Marketing of Art" en mottige acties genre "uw logo in werk X van kunstenaar Y als u nu inschrijft". Of zouden er toch nog markten zijn die zich niet laten marketen?

Geen opmerkingen: