vrijdag 23 januari 2009

Marketing-embedded products (2)

Nog niet lang geleden had ik het hier over product-centric marketing: meer en meer marketing gaat rond het product draaien, dat weer belangrijker wordt in de marketingmix (en dare I say, zeker nu met de crisis). Op die manier krijgen we een soort marketing-embedded products.

En wat lees ik nu op PSFK? Volgens Russel Davies gaan meer en meer producten elektronica bevatten en zo niet alleen hun eigen productinformatie kunnen opslaan, maar ook beelden en marketinginformatie. Zo zullen die producten eigenlijk ook hun eigen communicatiekanaal worden.

Dat sluit dan weer naadloos aan bij het idee van het internet of things: een heleboel fysieke objecten die genetwerkt zijn en aan het internet hangen. Zodat je frigo via RFID-etiketten op etenswaren kan zien dat er geen tomaten genoeg meer zijn voor die spaghetti bolognaise, en zodat je in de Delhaize een lijstje op pakweg je iPhone krijgt met daarop: tomaten.

De eerste keer dat ik van zoiets hoorde moet een tiental jaar geleden geweest zijn, in Living Tomorrow, wat toen nog 'Het huis van de toekomst' heette. Ik vond het toen al een megacool idee (naast het glas dat met een druk op de knop doorzichtig of doorschijnend wordt, wat geregeld tot hilarische taferelen leidt in het Café Théatre in Gent, maar dat terzijde). Laten we hopen dat het er rap van komt.

Lees het artikel op PSFK ('t is interessant!)

1 opmerking:

Anoniem zei

Russell heeft een abonnement op interssante visies, al vraag ik me een beetje af of dit wel zo nieuw is als het lijkt. Meer media betekent niet automatisch dat andere verdwijnen. Bovendien moet je die media ook nog steeds invullen en dat lijkt zsoms evidenter dan het is.
Wat me wel steeds zekerder lijkt, is dat advertsing als 'tax for unemarkable' products' steeds meer waarheid wordt. Want waarom zou ik ook maar de moeite doen om zo'n RFID te scannen van een product dat mij geen bal interesseert? Maar dat de grote shake-out begonnen is, daar volg ik Russell zeker in.