vrijdag 4 januari 2008

Obama 2.0

Social networken zal waarschijnlijk een blijver worden, maar de relevantie van veel 2.0 toepassignen ontsnapt me nu en dan wel eens. Ik beantwoord linkedin-plaxo-spock uitnodigingen als ze in mijn mailbox zitten, maar verder spendeer ik er niet zo veel tijd aan. First life is immers cooler. Toen dit berichtje een tijdje geleden op mijn linkedin pagina stond, vond ik het medium weer wat interessanter:



Neen, Barack Obama is geen persoonlijke vriend, maar als hij president wordt, dan staat de president van de US of A wel tussen mijn linkedin contacten, niet slecht dus (en nog een reden om voor Obama te supporteren). Obama kan op mijn steun rekenen omdat een jonge zwarte democraat toch een verademing zou zijn na 8 jaar conservatisme. Maar los daarvan vind ik z'n campagne gewoon razend interessant. Waar we in België tijdens de laatste verkiezingen hoogstens een paar Youtubemiskleunen kregen, zet Obama werkelijk alle new media in. Obama heeft begrepen dat je zelfs met de privéjet hoogstens enkele staten per dag kunt bezoeken, waar je dan telkens een paar duizend fans bereikt. Obama probeert via het web echter elke dag iedereen te bereiken. Clever en de way to go denk ik. De aanwezigheid op het web van Obama is nogal verpletterend:

Twitter





Facebook




Maar ook Myspace , Eons, Flickr en Youtube. Natuurlijk heeft hij ook z'n eigen website, met onder andere een sms-service !

Obama toont dat hij 2.0 echt wel begrepen heeft. Hij is niet gewoon overal aanwezig, maar probeert ook een dialoog op gang te brengen met z'n kiezers:



Daarnaast zijn er ook nog eens de vele Obama fans. Die maakten een 2nd life hoofdkwartier bijvoorbeeld. De bekendste fan is natuurlijk Obamagirl, die het tegenwoordig opneemt tegen Giuliani girl

De Amerikaans verkiezingen waren reeds de grootste show op aarde en het Internet lijkt die gekte enkel nog te vergroten (ik heb het dan niet eens over discussiërende sneeuwmannen gehad). Gelukkig vormt technologie ook een wezenlijk onderdeel van Obama's programma: hij wil meer opleiding voor high tech jobs, het Amerikaanse staatsburgerschap voor wie in de States zijn College Degree haalt, betere ziektezorg door betere technologie en iedereen in Amerika moet via breedband het web op.

Afgelopen nacht won Obama de caucus van Iowa, een erg belangrijke voor de publieke opinie. Change is coming zegt hij zelf. Als we op z'n communicatie afgaan, dan twijfelen we er geen moment aan!

1 opmerking:

Anoniem zei

Qua communicatiestrategie laat Obama de rest ver achter zich, zoveel is duidelijk. Op een onderdeel van zijn site, my.barackobama.com, kun je ook zelf profielen aanmaken zoals op een social networking site, maar kun je ook snel een blog maken, widgets downloaden en zelfs aan 2.0-fundraising doen. Straffen toebak!