maandag 8 oktober 2007

't Zelfde, maar nauwelijks anders




Het is niet echt de bedoeling om van deze blog een blog over plagiaat te maken, maar soms maakt men het toch net iets te bont. Bovenstaand logo won vorige maand de European Logo Design Annual. Het is een creatie van de Serviër Jovan Rocanov, in opdracht van het agentschap Kaffeine uit Oekraïne. Het logo toont de bescherming van de consument, het is immers besteemd voor een consumentenvereniging.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zo'n logo een Europese award krijgt? Ik verklaar mij ander: goed 1 jaar geleden was er op de Lions in Cannes 1 bedrijf dat eens iets echt vernieuwends bracht. Het Japanse Design Barcode toonde dat je zelfs met barcodes erg creatief kunt zijn. Ze wonnen hun welverdiende Titanium Leeuw onder meer met het volgende ontwerp (waar je trouwens meer over kunt lezen in deze newsletter van Springwise) :



Die Serviër kon dus een Europese Award winnen door een logo te stelen en enkel zwart in wit te veranderen! Of kijken die grafici in jury's niet naar wat er in reclameland gebeurt?

1 opmerking:

Unknown zei

Inderdaad: gewoon grof. Bovendien vind ik de rip-off zelfs helemaal niet zo duidelijk. Ik dacht eerst een streepjescode, een accolade en een J te zien...