vrijdag 12 december 2008

Let's have a big time


Ik vertoef momenteel in de States en zag dat radiostation MNM zijn nieuwe logo introduceerde. Samen met de baseline "Let's have a big time". Iets in mij vindt dat dat niet echt bekt. Ik heb die baseline even afgetoetst met wat native speakers. Iedereen keek nogal vreemd. "Let's have big time"? Neen, zo zouden ze het nooit zeggen. 
Nu ben ik helemaal geen vendelzwaaier die absoluut voor de eigen taal wil opkomen. Maar als je dan toch per se een Engelse baseline wil, schrijf dan een deftige. Deze is zo mogelijk nog krommer dan "Q is good for you".

Branding en VRT, het zal waarschijnlijk nooit iets worden. De naam MNM is op zich ook al een klucht natuurlijk. Wat me wel benieuwt, is de strijd tussen sterke merken Studio Brussel (naast Klara het enige deftige VRT merk) en Peter Van de Veire. Verliest Studio Brussel luisteraars aan Van de Veire? Ik denk het eerlijkgezegd niet. Als u het mij vraagt, staat het gesternte voor MNM niet echt gunstig... Ik ben alleszins benieuwd hoe ze dit merk verder zullen invullen .

5 opmerkingen:

Unknown zei

neen jong. Van de Veire is niet meer hip. Ik vrees dat hij ook een 'Wim Oosterlinckske' gaat doen... Tragisch hoe rap het allemaal kan gaan. Ondertussen is de afscheidsserenade-in-de-vorm-van-top-5000 van Radio Donna wel populair bij mijn medemensen.

ko ko korikoo! zei

Beste GM,

True."Let's have a big time" lijkt mij ook Kromengliaans. They do seem to be fucking up big time, though.

Dacht je dit aanvankelijk te posten, als een beaming zonder meer, ware het niet ... dat ik ook in jouw oog een splinterke gevonden heb. De "aan een juiste prijs" boven je overigens interessantische blog is zowaar een gallicisme. Sakkerbleu!

M J

Goeie Marchandise zei

Lap. Daar gaat onze credibiliteit.

Anoniem zei

Ook eens gevraagd aan een native speaker (Engeland, het land waar het Engels eigenlijk wel een beetje werd uitgevonden ;-) ), mijn madam. En het bekt inderdaad niet. Het bekte niet volgens mij, maar ik vraag ook graag eens door, ondanks het dagelijks bezigen van dat taaltje.
Big en small bekken niet als adjectief bij time, behalve dan voor één uitzondering: small time crook !

ko ko korikoo! zei

Ho maar even, Mike ...
Hold your horses.
Als je stelt dat "big" en "small" helemaal niet zou bekken bij "time", en dat er maar 1 uitzondering zou zijn met "small time crook", ga je te ver. Of liever: you are wrong big-time there.
En kijk ziedaar alreeds een toepassing van big in combinatie met time.
"Big time" is overigens een song van respectievelijk Peter Gabriel, Big & Rich, Rick James, en zelfs van de ouwe aap Neil Young. Het was ook nog de titel van een film in '29, '77, '88 (by Tom Waits) en ook nog s in 2004.
Voor enige officialiteit, zie: http://onlineslangdictionary.c
om/browse/b/page9
Genoeg argumenten, wat "big time" betreft moet Peter geen Veire laten.
De kronkel zit volgens mij in de "let's have" er voor.
Maar ik vraag jullie: helpt zo'n "foute" baseline niet om impact te hebben?

M J