maandag 2 juni 2008

Reality advertising


Dit is hem dan: de Grand Clio Award 2008 (Integrated) voor het Canadese Shreddies. Misschien wel een beetje een spot voor reclamemakers. Ze toont immers een focusgroep, waar mensen ondervraagd worden over een nieuw product/ campagne, om aldus de adverteerder te overtuigen dat Jan met de pet het begrepen heeft. Gesprekken met consumenten zijn interessant, maar als je ze een uur de pieren uit de neus haalt over 20 seconden spots beginnen ze er werkelijk alles bij te sleuren. Vaak heb ik de indruk na die gesprekken meer te weten over die mensen zelf dan over de nieuwe campagne, maar swat: marketingmensen willen alles in cijfers gevat, zelfs wat niet in cijfers te vatten valt. Deze spot toont alvast het absurde gedrag dat mensen kunnen vertonen in zulke opgezette testen.
Faris Yakob ziet er echter meer in dan enkel reclame voor reclamemakers. Hij ziet hierin reality tv, maar dan in reclamevorm. Authentiek en uit het leven gegrepen, waar hebben we dat nog gehoord. Hij verwijst oa naar de Whopper Freakout van Burgerking. De enigen die in België een beetje in de buurt kiomen van reality ads lijken me voorlopig Colruyt, maar iets in mij zegt dat we nog veel real people en verborgen camera's mogen verwachten in de komende maanden.
Een ander interessant punt dat hij aanraakt is de beïnvloeding van consumenten. Een zeer interessant topic dat veel verdergaat dan GRP's en andere meetbare factoren (helaas alweer voor die cijferfreaks). Een aanrader voor iedereen die daarover meer wil weten is "Waarom we kopen wat we kopen" van Paco Underhill. In hetzelfde kader vond ik dit artikel over wijn erg interessant. We vinden wijn waarvan we weten dat ze duur is zowat altijd beter! Goed nieuws is dat dus voor échte merken, want dat betekent meteen dat consumenten weldegelijk beïnvloedbaar zijn door associaties allerhande. Ik ben benieuwd naar andere onderzoeken die hier verder op ingaan!

Geen opmerkingen: