dinsdag 5 februari 2008

WK Reclame

Vergeet Cannes (nou ja, dat is natuurlijk nog steeds de Champions Leaugue), het echte WK Reclame wordt elk jaar gespeeld tijdens de onderbrekingen van de Super Bowl. Het zijn de duurste reclameseconden ter wereld en ieder zichzelfrespecterend Amerikaans bedrfij maakt voor die gelegenheid een spotje. Bovendien horen de ads bij de Super Bowl als de Vince Lombardi trofee. Het is een van die zeldzame momenten dat je er zeker van kunt zijn dat je spot druk bekeken zal worden. Zoals bij elke competitie op punten wordt er naderhand druk gediscussieerd over de 'winnaar'.
De verrassing kwam voor mij vooral van Garmin. Hun spotje is niet het vernieuwendste of het beste, maar het is toch verre van slecht om volledig inhouse gemaakt te zijn. Inhouse advertising is een trend die we al een tijdje zien bij creatieve bedrijven als American Apparel, Hema en Diesel, die nu blijkbaar ook overwaait naar 'klassiekere' bedrijven. Interessant fenomeen, volledige in lijn met de dat-kunnen-we-eigenlijk-ook-wel-zelf trend en de steeds groeiende groep amateur-professionals, gaande van autodiagnose via het web tot en met zelf uitgetekende droomhuizen. Nu dus ook in B2B

Zoals dikwijls op WK's, is het een van de favorieten die het haalt. Coke liet Wieden + Kennedy Portland deze spot maken. Het wereldrecord Amerikaanse-cultuurelementen-in-1-spot is hierbij meteen ook scherper gesteld:

1 opmerking:

Unknown zei

Woow. Deze spot is overduidelijk gemaakt om te appeleren aan een breed publiek, de teenagers incluis (Family Guy personages!). Subliminal message: Coke overwint ook 9/11?