dinsdag 18 december 2007

De toekomst is aan het verleden!


Nostalgie was ooit het domein van oude mensen. De oorlog of de bevrijding, dat waren nog eens tijden. "Weet je nog vroeger", het was een zinsnede die je op slag 60 jaar ouder maakte. Nostalgie heeft intussen echter een immense verjongingsbeurt ondergaan. Er is geen ontsnappen meer aan. Brengt 2008 de definitieve doorbraak van nostalgiemarketing? Ik zet er alvast mijn centen op! Waarom? Omdat nostalgie scoort bij Generatie X'ers en bij medioren. In het kort: bij iedereen die actief is en geld heeft dus. Zoals daar zijn:

- Een tijdje gelden spotte ik in de supermarkt Penny's ! Jawel, de chocoladewafels van De Beuckelaer, in originele 80's verpakking!
- De Fixkes hebben ons bijna een jaar lang geterroriseerd met een lied "uit de goeien ouwen tijd", toen er er nog "geen cd’s, geen mp3’s alleen mor wa cassetjes" waren.
- Urbanus speelt voor een uitverkocht Sportpaleis een programma met enkel nummers van 20 jaar geleden !

En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Ik vind het een beetje een vreemd gegeven, al die nostalgie. Hoe meer we allemaal hebben en kunnen, hoe meer we verlangen naar toen we minder hadden en konden. Waar is het vooruitgangsgeloof uit pakweg de 50's? Zou dat ons niet beter afgaan dan al die nostalgie? Is de veranderende wereld zo moeilijk te verteren? En dat terwijl we wellicht nog maar aan het begin van de hele digitale revolutie staan!

Hoewel, de pacmanmode is zeer cool natuurlijk, en het lijkt wel alsof we digitale synthesizers nodig hadden om al het beste uit de analoge te halen. Nu de digitale wereld ook het reclamelandschap helemaal verandert, wordt men pas echt creatief in billboards en andere traditionele media.
Een zeer goed case in die van Wispa. Facebook gebruikers startten een petitie om hun favoriete 80's reep terug in de rekken te krijgen. Cadbury plooide en bracht de reep terug in de winkel. Critici zien hier een zeer georkestreerde actie van Cadbury zelf in, nevertheless tonen ze met hun ad dat ze zeer veel feeling voor nostalgiemarketing hebben!

1 opmerking:

Xaro zei

't Is dat 't allemaal zo rap gaat, he meneer... :-)