maandag 10 september 2007

Vraagteken commercial - Volkskrant

Sommige kranten blinken uit in neerkijken op het web. Ze kijken meewarig naar al die gratis informatie en kunnen niet altijd volgen in de snellere verspreiding via het web. Veel oude media zien de nieuwe media nog steeds als concurrenten, een verhaal dat inmiddels al vele decenia blijft opduiken. En toch consumeren we nog steeds media als kranten en film die al meer dan een eeuw meegaan.
Sommige oude media hebben het gelukkig wel begrepen. In België snapten Het Laatste Nieuws en De Standaard al snel dat hun online aanwezigheid hun merk enkel kon versterken. Beide kranten hebben door die houding alvast de slag op het Internet gewonnen: hln.be haalt (volgens de CIM-cijfers) dagelijks 344.000 unieke bezoekers en moet daarmee enkel MSN live en Skynet laten voorgaan. Concurrent Het Nieuwsblad moet het doen met 194.000 bezoekers. Eenzelfde verhaal bij De Standaard, dat vier maal meer bezoekers haalt dan De Morgen. De vroege believers in het web hebben het zich niet beklaagd.
Echt goeie kranten weten natuurlijk dat ze de concurrentie van andere media niet hoeven te vrezen, als ze zich maar voldoende onderscheiden. Bye bye dus aan journalisten die vooral uitblinken in idolatrie (voldoende fanblogs en -sites doen dat veel beter), bye bye dus enkel weergave van feiten: kranten moeten vragen stellen. De Volkskrant heeft dit begrepen en zet er meteen een leuke campagne over op. Een viraaltje op een bedje van guerilla. De making off vind je op www.willenweten.tv Goeie marchandise!

1 opmerking:

Anoniem zei

Idd leuke spot, die met de vraagtekens over kunst vond ik anders ook de max!