dinsdag 24 maart 2009

Apen apen apen na

Nooit eerder reisden creatieve ideeën zo snel. Een leuke campagne uit Honolulu van gister, wordt een dag later hier besproken. Da's een immense bron van inspiratie natuurlijk, maar laat inspiratie inspireren en geen gratuite copy paste methode zijn. Toegegeven, de grens is soms vaag. En nog meer toegegeven: marketing- en communicatiefreaks volgen via rss misschien wel de beste campagnes wereldwijd, maar daarom doet Jan-met-de-pet dat nog niet. Maar is het omdat Jan-met-de-pet die campagne uit Engeland niet kent, dat we het moeten toejuichen dat ideeën inspiratieloos gekopieerd worden?

Concreter: Saatchi's T-Mobile fake flashmob in Liverpool Station kon je nog zien als een goed gebrachte interpretatie van wat ze bij ImprovEverywhere al een tijdje doen: originele, onverwachte flashmobs. Maar wat VTM nu doet om hun programma "Op zoek naar Maria" te promoten, dat lijkt me nu toch net een beetje te veel een schaamteloze ripoff. Zo kort na de T-Mobile spot zijn er hier weinig excuses voor: schaam op VTM en een case voor Joe la Pompe!

Geen opmerkingen: