woensdag 3 september 2008

Is uw reclame wel marketing?

We hebben allemaal wel ons idee over wat marketing is. Voor de ene beperkt het zich tot reclame, voor de ander is het veel ruimer. Een definitie van Philip Kotler luidt:
"Marketing is the social process by which individuals and groups obtain what they need and want through creating and exchanging products and value with others"

Die definitie, voor alle duidelijkheid, is niet nieuw. Maar vooral het sociale aspect is verdomd actueel. Het onlinegebeuren lees je er zo in. En wie kritisch is, ziet ook meteen dat veel reclame gewoon geen marketing is. Want: ze beantwoordt niet aan een want, laat staan aan een need. Ze houdt immers geen rekening met het sociaal aspect, het is éénrichtingsverkeer. En wat belangrijker is: ze creëert geen value.

Die value, of waarde, bestaat in allerlei vormen. Als een jonge gast een advertentie van Nike ophangt in zijn kamer omdat hij ze mooi vindt en omdat hij zich kan identificeren met wat ze uitstraalt, dan is dat waarde. Als diezelfde jonge gast naar de Nike + site gaat en het handig vindt dat hij zijn loopschema's kan bijhouden, dan is dat waarde. Als mensen naar Clouseau gaan op het einde van het jaar en daar een jaarlijkse viering van maken, dat is waarde. Als er een nieuwe soort Cola Light uitkomt die méér smaakt naar echte Cola dan de huidige Light, dan is dat waarde. Dito als mensen woorden als fokkiesjamien oppikken om plezant te doen tegen de collega's.

Bij Nike +, en bij Google ook bijvoorbeeld, is de grens tussen product en communicatie niet toevallig zeer dun. Hun communicatie is iets dat ze gerust zouden kunnen verkopen, ware het niet dat ze gratis is. Als je er op doordenkt is dat eigenlijk wel straf: communicatie die zo sterk is dat je ervoor zou willen betalen.

Aan alle marketeers en reclamemakers die deze blog lezen: stel dat er een grote supermarkt is voor reclame. Als u uw eigen reclame op het schap zou zien staan, zou u er voor betalen?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeer interessant topic. Ik denk dat de kiem van waardeloze reclame vaak gewoon bij het bedrijf of het product ligt. "The best ad is a good product" zei Alan Meyer en hij had overschot van gelijk.

Het probleem is dat veel merken bijvoorbeeld absoluut hun innovatie in de verf willen zetten, terwijl ze helemaal niet innovatief zijn. Het is alsof Vicky Pollard aan een miss-verkiezing zou meedoen: misschien zou ze wel een miss willen zijn, maar daarom zal ze nog niet verkozen worden. Consumenten zien steeds sneller of de wil van merken overeenkomt met hun prestaties/ gepercipieerde imago/...
Als we aannemen dat overpromising geen goeie strategie is, dan is het misschien het minst schadelijk om dat ook naar je advertising door te trekken. Maar de beste strategie is toch gewoon om producten met meerwaarde te brengen en die door reclame met meerwaarde te propageren!

Goeie Marchandise zei

Inderdaad, overpromising is vaak een probleem: incrementele of micro-innovaties worden door de consument vaak niet als innovatie gezien en dan krijg je een schouderophalend 'so what?' als reactie. Voor de afzender is de innovatie eigenlijk groter nieuws dan voor de ontvanger, en in die discrepantie loopt het mis.

De analogie merken-mensen klopt hier volledig: waardeloze reclame is als die vriend die je alleen maar hoort als hij iets van je nodig heeft. Het tegenovergestelde daarvan is de vaste waarde: diegene bij wie je altijd terechtkunt...

Anoniem zei

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Anoniem zei

So..... where is toilet? Hehe))) Joke, relax ;)
Hope for answer