woensdag 30 juli 2008

10 op 10 voor Innocent


















Innocent, het Engelse smoothiesmerk, doet nu eens echt goeie marketing. Het bedrijf ontstond toen een aantal vrienden smoothies maakten en verkochten op een festival. Ze vroegen aan hun publiek of ze hun job moesten opgeven om full-time smoothies te gaan verkopen of niet. Wie een flesje leeggedronken had, kon daarover beslissen door het in de 'ja'- of 'nee'-vuilnisbak te gooien. Het werd een overdonderend 'ja'. Op 9 jaar tijd hebben ze een marktaandeel van 69% veroverd in de UK.

Innocent is een voorbeeldig bedrijf op heel wat vlakken, maar zeker op gebied van communicatie. Hun website bijvoorbeeld is een pareltje. Waar andere merken wanhopig op zoek zijn naar een identiteit, druipt hun persoonlijkheid van ieder woord op hun site, van iedere verpakking en van iedere communicatieactie. Dat blijkt nog maar eens uit hun jaarverslag. In plaats van de obligate opsomming van cijfers, maken ze er een plezant boekje van. Compleet met 'omzet-versus-baarden-in-het-bedrijf'-statistiek. Ze bespreken ook kort enkele leerpunten en gaan dieper in op de redenen waarom ze nu in McDonalds te koop zijn en dus 'hun ziel aan de duivel verkocht hebben'.



















Enthousiast als ik was dacht ik "ik schrijf me in voor hun nieuwsbrief!". Daar bleek nog wat ruimte te zijn om een persoonlijke boodschap mee te geven, wat ik dan ook gedaan heb. Iets in de trant van "waren er maar meer bedrijven zoals jullie". En ja hoor, als antwoord kreeg ik een gepersonaliseerd mailtje terug!

Leuk is dat, zulke dingen. Een conversatie aangaan, van merk tot mens. Investeren in je (potentiƫle) klanten, zoals ook Google en Nike dat doen. Het internet gebruiken waarvoor het dient. Een merk dat zo sympathiek is, dat je er misschien wel fan van wordt op Facebook. Mmm. Even checken... 8158 fans. Niet slecht.

Geen opmerkingen: