maandag 24 september 2007

't Zelfde, maar dan anders


Vorige week werden de jaarlijkse TopTopicalsawards uitgereikt.Zowel de publieksprijs als de 'gold' in de categorie 'predictable' gingen naar een toptop die DuvalGuillaume Brussels voor Belgacom maakte naar aanleiding van de Memorial Van Damme. Het team Jean-Marc Wachsmann (AD) en Benoit Menetret (copy) wonnen trouwens nog een brons in de categorie 'predictable', geen slechte oogst dus.
Het is een advertentie die me op het moment van verschijnen al opviel en me ook daarna nog is bijgebleven. Een tijdje geleden zag ik echter deze advertentie voor Murphy's (van BBH), die wat ouder is dan die van DuvalGuillaume:


Nu weet ik wel dat originaliteit een concept uit de romantiek is dat al lang passé is, maar toch vind ik het steeds dansen op een slap koord. Dergelijke awards bekronen immers specifiek de creativiteit, niet eens de verkoops- of communicatieresultaten. Originaliteit en creativiteit worden in die context dichte partners. Via het web krijgen we echter creaties uit de hele wereld te zien, de concurrentie is mondiaal en originaliteit heeft zijn grenzen, zoals deze voorbeelden illustreren. Het doet voor mij geen afbreuk aan de creatie van DG as such, maar het illustreert wel hoe moeilijk het wordt om werk in deze gemondialiseerde wereld nog enkel en alleen op creativiteit te beoordelen. Zowel wij als de Australiërs werken zeer veel met associaties voor dezelfde producten, de kans dat daar vaak hetzelfde uitkomt is dus erg groot. Wat meer aandacht voor de behaalde resultaten lijkt mij dan ook onontbeerlijk - al zijn die erg vaak moeilijk te achterhalen. In het spel van de P's is die van promotie er maar één natuurlijk. Alleszins: originele creatie in een gemondialiseerde en gedigitaliseerde wereld: het wordt een steeds grotere uitdaging! Al zal het kaf wellicht nog makkelijker van het koren gescheiden worden. Ik ben alleszins benieuwd wanneer de eerste grote reclame plagiaatprocessen er aan komen...

Geen opmerkingen: