donderdag 13 september 2007

Coca Cola en andere alcoholische dranken


Vandaag begint voor miljoenen moslims de ramadan. Niet roken, drinken, eten of seksen overdag dus. Nu zijn dat sowieso activiteiten die ik zelf vaker bij duister dan op klaarlichte dag beoefen, maar swat. Het drinken van alchol is die 11 andere maanden echter ook verboden voor moslims (toch voor de practiserende). Zoals alle suikerhoudende dranken, bevat ook Cola een klein percentage alcohol. Verwaarloosbaar klein, maar voor gelovigen die naar de letter leven blijft het wel alcohol natuurlijk.
Het was de blog al-kanz.org die dit bericht naar buiten bracht. Daar kun je ook het hele artikel en alle reacties lezen.
Wat mij echter benieuwt, is hoe Coca Cola ermee zou omgaan wanneer er echt fuzz rond dit bericht zou ontstaan . Toen op youtube de explosieve combi Coke Light en Mentos furore maakte, zagen we al hoe moeilijk een gigant als Coke het heeft om in te spelen op onverwachte wendingen. Wat zouden ze nu doen: informeren of toch proberen om het bericht te minimaliseren? Sowieso wordt dit voor vele brands een uitdaging: nu bijvoorbeeld halal voeding stilaan een plaats in de winkelrekken inneemt, is het maar de vraag hoe traditionele merken hierop zullen inspelen. Ik denk in elk geval dat creatief communiceren op inhoudelijke topics de volgende jaren erg actueel wordt. Multiculturaliteit maakt in elk geval dat het doelgroepenvraagstuk er steeds complexer - en interessanter - gaat uitzien.

Geen opmerkingen: