zondag 30 september 2007

Coco Mademoiselle

In tijden van creative destruction en toenemende brand parity, is een terugkeer naar de roots soms de kortste weg naar een duidelijke positionering. De geschiedenis van een bedrijf of een brand kan zelfs de beste Chinese copycat niet kopiëren. Brands met een goed verhaal hebben dus een serieuze stap voor, storytelling en storysupplying zijn niet voor niets buzz words tegenwoordig.
Als je als brand echter ook nog eens het geluk hebt om een legendarisch figuur aan de basis gehad te hebben, dan wordt het echt scoren. Nike deed het eerder al met het verhaal van z'n stichter, de minder bekende Bill Bowerman. Soms worden merken en personen bijna één. We denken dan al snel aan Steve Jobs en Apple of Richard Branson en Virgin, maar het verhaal van Chanel is pas echt een voltreffer. De legendarische Coco Chanel gaf haar naam aan het nieuwste parfum van Chanel. Keira Knightley vertolkt de jonge Coco in de bijhorende commercial, die deels is opgenomen in het appartement van Coco. En daar wordt het verhaal stilaan interessant. Want Chanel koppelde aan de spot de website www.coco-mademoiselle.com/
Op die site kun je een bezoekje brengen aan het appartement van Coco Chanel - die wel ongeveer haar hele leven in het Ritz resideerde. Dat men de helft van het appartement moest reconstrueren voor het filmpje vergeten we even, we onthouden vooral de straffe stoot die Chanel hier op marketingvlak uithaalt: een heel moderne site, een campagne die focust op het online gebeuren en een aanpas die alle concurrenten wegblaast. Want welk luxemerk kan er ook maar iets of iemand in stelling brengen tegen de excentrieke Coco Chanel (zeker omdat Chanel zo slim was om Lagerfeld in te lijven, Kaiser Karl is misschien wel de enige concurrent)? Met de geschiedenis valt niet te concurreren en dat hebben ze bij Chanel heel goed toegepast!






Geen opmerkingen: